Firmowe spotkania świąteczne
Koniec roku kalendarzowego to zdecydowanie wzmożony czas na organizację świątecznych spotkań firmowych. Spotkania te mogą być organizowane dla bardzo różnorodnych liczebnie grup od małych spotkań wewnętrznych liczących po kilka czy kilkanaście osób po duże wydarzenia korporacyjne sięgające nawet tysiąca i więcej uczestników. Wydarzenia te przybierają też różny charakter poczynając od mini spotkań w siedzibach firmy czyli tzw tradycyjnych przedświątecznych łamań opłatkiem z podstawowym cateringiem często zamawianym u zewnętrznych firm, poprzez wigilijną kolację najczęściej zorganizowaną w restauracji mającą głównie na celu integrację pracowników i oderwanie się od codziennych biurowych obowiązków, aż po eleganckie gale i bankiety poprzedzone najczęściej częścią oficjalną, na której następuje podsumowanie roku, docenienie najlepszych pracowników czy przedstawienie planów na najbliższy czas, zakończone zabawą oraz bogatym i atrakcyjnym programem artystycznym.
W kwestii organizacji wydarzeń czyli wszelkiego rodzaju eventów korporacyjnych ale i nie tylko można zaobserwować tendencję wzrostową. Cieszy też fakt, że obecnie odchodzi się od tzw imprezek a w ich miejsce pojawiają się bardzo precyzyjnie i profesjonalnie przygotowane wydarzenia ukierunkowane na konkretny cel, będące często narzędziem biznesowym w rękach marketerów, mające przynieść określony zwrot z inwestycji.
Wg raportu „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2015” średni koszt wydatków na uczestnika za nocleg wynosi 340,7 PLN. Sprzedaż usług gastronomicznych w roku 2014 wg tego samego raportu szacuje się na 484,7 mln PLN a sprzedaż w roku 2015 na poziomie 1 044 mln PLN. Przyglądając się liczbie spotkań jakie analizowało Poland Convention Bureau zauważyć możemy, że spotkania korporacyjne stanowią drugą co do liczebności kategorię organizowanych w Polsce wydarzeń (33%) zaraz po konferencjach i kongresach (44%). Przeciętne wydatki na usługi gastronomiczne uczestników wydarzeń i spotkań w 2015 roku przypadające na jeden dzień trwania wydarzenia czy spotkania szacowane są na około 150 zł PLN.
Polskie produkcje eventowe wkroczyły już na szerokie horyzonty. Naprawdę nie mamy się czego wstydzić a wręcz należy się chwalić oraz prezentować najlepsze case study co ma miejsce na łamach specjalistycznych mediów, blogach czy w konkursach branżowych. Przeglądając nagrodzone wydarzenia oraz studiując liczne wypowiedzi organizatorów wydarzeń zauważyć można, że w eventach obecnie nie ma miejsca na bylejakość. Klienci są w stanie płacić więcej wiedząc, że oprócz wysokiej jakości produktu otrzymają też najwyższej klasy serwis. Przygotowując wydarzenie liczą na mierzalny zwrot z inwestycji a tego nie da się osiągnąć nie stawiając m.in. na jakość wydarzenia.
Tendencja wzrostowa w liczbie realizacji widoczna jest też wśród podwykonawców. Wśród tych najlepszych w szczycie sezonu a niewątpliwie sezon świąteczny takim jest, trudno jest o wolny termin czy sprzęt, jeżeli nie został on odpowiednio wcześniej zarezerwowany. A często właściwy dobór podwykonawców do wydarzenia może zadecydować o sukcesie bądź co gorsza porażce eventu. Nie inaczej jest w przypadku wyboru odpowiedniej lokalizacji na event. Wybierając miejsce na spotkanie świąteczne organizatorzy wydarzeń biorą coraz częściej wiele czynników pod uwagę jak chociażby lokalizacja danego obiektu, jego położenie ale też infrastruktura dookoła m.in. odpowiednia liczba miejsc parkingowych. Duże znaczenie ma też możliwość aranżacji miejsca i dostosowanie przestrzenie do unikalnej koncepcji wydarzenia. Brane są tu pod uwagę m.in. wysokość Sali, możliwości podwieszeń dekoracji i multimediów do sufitu czy liczba kolumn a najlepiej ich brak. Przestrzeń, która zostanie wynajęta na wydarzenie powinna być jak najbardziej funkcyjna i możliwa do przearanżowania zwłaszcza jeżeli mówimy o dużych wydarzeniach na kilka set osób.
W kwestii menu świątecznego na tego typu eventach wydawałoby się, że możemy spodziewać się tradycyjnych potraw. Nic bardziej mylnego. Tradycyjne potrawy zna każdy z nas a na eventach oczekujemy czegoś spektakularnego, innego, nowego. Wszystkie potrawy, które pojawią się na świątecznym firmowym stole powinny zatem zaskakiwać, intrygować oraz inspirować.
Wigilia firmowa to też często swego rodzaju pomost między strefą służbową a prywatną. Wydarzenie to często ma za zadanie wprowadzenia uczestników w określoną, świąteczną atmosferę czyli czas refleksji, wyciszenia, zadumy ale jednocześnie i jedności czy poczucia wspólnoty. Ma być przede wszystkim miło i swobodnie.
Od kilku lat zaobserwować też można trend łączenia tradycyjnego spotkania świątecznego w firmie wraz z akcją charytatywną jak np. przygotowywanie prezentów dla dzieci z domów dziecka, zbiórka prezentów dla biednych rodzin czy wsparcie placówek wychowawczych a nawet przygotowanie remontów oddziałów szpitalnych. Akcje te cieszą się dużym powodzeniem i zainteresowaniem wśród pracowników, którzy chętnie angażują się w tego typu aktywności. Oprócz niesienia pomocy ma miejsce integracja pracowników oraz poczucie spełnienia społecznego obowiązku. Ma również miejsce wielokrotnie zbiórka pieniężna na konkretny charytatywny cel.
Jak widać rynek eventów w Polsce mocno ewaluuje co również można zaobserwować w segmencie wydarzeń świątecznych. Przysłowiowy śledzik i wódeczka to już relikt przeszłości. Zmienił się charakter a eventy nie mają służyć tylko zabawie lecz stanowić narzędzie, które przyniesie wymierne korzyści w określonych obszarach jak chociażby budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy.
Artykuł ukazała się też w formie drukowanej w nowym magazynie branży gastronomicznej „Szef Kuchni”