Napisz czego szukasz?
  • /
  • Ciekawostki
  • /
  • W jakim kierunku zmierza hotelarstwo w Polsce?
W jakim kierunku zmierza hotelarstwo w Polsce?
-->
4008 Wyświetleń

W jakim kierunku zmierza hotelarstwo w Polsce?

Podziel się

Hotel Trends Poland 2013 2

Warszawa, 28 listopada 2013 r. – 250 uczestników – hotelarzy, przedstawicieli organizacji turystycznych, banków, funduszy inwestycyjnych, deweloperów oraz mediów – wzięło udział w konferencji Hotel Trends Poland 2013 zorganizowanej przez miesięcznik Hotelarz. To najważniejsze spotkanie branży w tym roku odbyło się w hotelu Sofitel Warsaw Victoria.

 

Wśród ekspertów, którzy pojawili się na warszawskiej imprezie, znalazło się wiele osobistości z hotelarskiego rynku, m.in. Georg Schlegel – Dyrektor Zarządzający w Choice Hotels Europe, Peter Vermeer – VP Development Benelux & Eastern Europe w InterContintental Hotels Group, Sarah Duignan – Director of Account Management w STR Global, Ireneusz Węgłowski – Wiceprezes Zarządu w Orbis S.A., Frank Hildwein – Head of Hotel Acquisition and Sales w Deka Investmendfonds, Daniel Pugh – Wiceprezes w Jones Lang LaSalle Hotels & Hospitality Group, Susanne Friedrich – Director Business Development w sieci Carlson Rezidor Hotel Group oraz David Henry – Director Sales & Marketing for Poland & Baltic States w Orbis S.A.  Ich obecność była szansą na rozmowę o kluczowych trendach, które pojawiają się w hotelarstwie na całym świecie.

Hotel Trends Poland 2013Branża hotelarska w Polsce

Podczas wystąpienia otwierającego konferencję Janusz Mitulski, Partner Horwath HTL Polska i Wiceprezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, podsumował sytuację w branży w latach 2008 – 2013. – W tym okresie zaobserwowaliśmy w Polsce 50% wzrost liczby obiektów hotelowych i 30% wzrost podaży pokoi. Niestety wskaźniki RevPAR (średni przychód z 1 pokoju) wzrosły jedynie w Warszawie i w Gdańsku. Zmianę sytuacji można osiągnąć przyciągając gości zagranicznych. Działania promocyjne Polski na świecie to konieczny elementem intensywnego zaangażowania branży hotelarskiej, która powinna dążyć do wewnętrznej integracji i wymiany danych – apelował Mitulski. Paneliści zagraniczni potwierdzili potencjał polskiego rynku, który wg nich charakteryzuje się stabilnym wzrostem. Peter Vermeer, VP Development Benelux & Eastern Europe, InterContinental Hotels Group, zauważył niewykorzystane możliwości promocji Polski, jako kraju bogatego w miejsca jeszcze nieodkryte.  – W Polsce środki marketingowe oraz rozbudowa infrastruktury powinny służyć rozwojowi „green travelling”. Podkreślając ekskluzywność takiego sposobu spędzania wolnego czasu, Wasz kraj jest w stanie przyciągnąć turystów indywidualnych nie tylko z Niemiec, ale także z krajów skandynawskich czy Europy Wschodniej – podkreślił Vermeer. Dodatkowo zwrócono uwagę na bogatość walorów przyrodniczych w Polsce jak obecność, gór, dostępu do morza czy uznawanego za cud natury – rejonu Mazur. Te destynacje sprzyjają rozwojowi turystyki wypoczynkowej a w ślad za tym i rynku hotelarskiego w tych regionach.

Hotel Trends Poland 2013 3Trendy

Panel prowadzony przez Jamesa Champpella, Global Business Director z Horwath HTL wywołał dużą dyskusję na temat trendów w hotelarstwie. Rozwój regionów jest możliwy dzięki mocnej gospodarce,  a tą posiadają chociażby kraje zachodnie jak Niemcy czy Francja. Gorsza sytuacja przedstawia się na południu Europy m.in. w dotkniętej kryzysem Grecji. A jak jest w Polsce? Jesteśmy po kilku większych imprezach międzynarodowych, które wzmocniły naszą pozycję, mowa tu chociażby o EURO 2012, dzięki któremu zostało wybudowanych wiele obiektów sportowych ale również hoteli. Nie sposób nie wspomnieć również o wydarzeniach takich jak Prezydencja Unii Europejskiej czy Szczyt Klimatyczny, które rozsławiły nasz kraj na arenie politycznej i biznesowej. Obłożenie wśród hoteli 3-5* zdecydowanie wzrosło, zwłaszcza w Warszawie o czym informuję m.in. wskaźnik REVpar. Jednak oprócz turystów biznesowych w hotelach zaobserwować można jeszcze jeden trend – wzrost pobytów wypoczynkowych, rodzinnych i o charakterze wellness. Infrastruktura hotelarska w Polsce w tej dziedzinie nie ma się czego wstydzić. Większość wysokiej klasy hoteli posiada również najwyższej jakości zaplecze spa & welness. Wyjazdy weekendowe czy dłuższe pobyty wypoczynkowe w Polsce w hotelach 3-5* zaczynają na stałe gościć w naszym życiu.

Hotele konferencyjno – eventowe

Podczas konferencji, która odbyła się w Hotelu Sofitel Victoria nie wspomniano jednak o jednym bardzo ważnym trendzie, a mianowicie o rozwoju hoteli konferencyjno – eventowych i centrów konferencyjnych. Niewątpliwie infrastruktura w Polsce w ostatnich latach rozrosła się a wraz z nią pojawiły się nowe możliwości dla branży spotkań. Istotne jest również to, że wraz ze wzrostem i rozbudową infrastruktury miejsc, hoteli, rosną również wymagania organizatorów odnośnie cech danych lokalizacji. Tradycyjna sala konferencyjna w dobrej klasie hotelu to już coraz częściej za mało aby dane miejsce zostało wybrane na organizację eventu. Organizatorzy poszukują miejsc nietuzinkowych ale przede wszystkim wielofunkcyjnych. Oprócz charakteru i lokalizacji obiektu ważny jest również komfort pracy uczestników szkolenia lub konferencji. W wielu przypadkach do tej pory o wyborze obiektu decydowały liczba miejsc noclegowych, wyposażenie sal konferencyjnych, komfortowe pokoje czy dobra kuchnia. Obecnie organizatorzy spotkań szukają obiektów, które w dużej mierze ułatwią im przygotowanie eventu. Przestronna i wysoka sala (minimum 5m), możliwość podwieszenie pod sufitem kilkuset kilogramów sprzętu multimedialnego, bliskość garderób czy wreszcie przestronne drzwi umożliwiające  wjechanie samochodów osobowych do sali konferencyjnej oraz parterowa lokalizacja sali, która umożliwia bezproblemowy a przede wszystkim sprawny montaż i demontaż – to w chwili obecnej najbardziej pożądane cechy obiektów, których poszukują profesjonalni organizatorzy wydarzeń. Ponieważ to właśnie agencje eventowe stały się głównym klientem lokacji pociągnęło to za sobą rozwój nowej klasy obiektów jakimi są właśnie hotele konferencyjno – eventowe. Spowodowało to, że powstające inwestycje hotelarskie oraz inne miejsca mające być w przyszłości przeznaczone do organizacji jak najszerszego wachlarza imprez coraz częściej są konsultowane z szerokim gronem branży eventowej. Takiej konsultacji jako jeden z pierwszych dokonał m.in. Mazurkas Conference Centre & Hotel**** tworząc swoje centrum konferencyjne w Ożarowie Mazowieckim. W ślad za tą idącą potrzebą poszły również kolejne obiekty jak Hotel Andel’s w Łodzi, Hotel Warszawianka w Jachrance czy Hotel NARVIL Conference & Spa **** w Serocku, które już na etapie budowy wzięły pod uwagę rosnące zapotrzebowania branży eventowej do organizacji wydarzeń. To właśnie Event Managerowie oraz szerokie grono specjalistów branży eventowej  docenili wielofunkcyjność oraz multieventowe rozwiązania jakie znajdują się w Hotelu Narvil Conference & Spa **** uznając go za najlepsze Event Venue w Polsce w konkursie MP Power Awards organizowanym przez portal MeetingPlanner.pl.

Nowe technologie

Szybki postęp technologii sprawia, że na rynku pojawiają się coraz to nowsze rozwiązania. Mało kto, a już zwłaszcza w branży spotkań podróżuje bez laptopa, smatrona czy tabletu. Jeżeli społeczeństwo mamy tak bardzo zinformatyzowane, podobnie musi być z obiektami. Dostęp do bezpłatnego wi-fi to już w hotelach podstawa, jednak o zwiększony transfer umożliwiający nam przeprowadzenie wideo konferencji już nie jest tak łatwo, a lista udogodnień jakich będziemy niebawem potrzebowali stale rośnie. Hiszpański Instituto Tecnológico Hotelero (ITH) we współpracy ze studiem projektowym SerranoBrothers przygotował projekt prezentujący ich spojrzenie na rozwój branży hotelowej, w którym dominuje właśnie zaawansowana technologia i możliwości personalizacji hotelowych wrażeń. O swoim projekcie wypowiadają się w następujący sposób: ITH Room Xperience to prototypowy pokój, który łączy najnowszą technologię w rewolucyjną przestrzeń, która spełnia oczekiwania gości i pracowników hotelu. Pokazuje jak technologie, oprogramowanie, aplikacje, gadżety i meble mogą być zintegrowane w rewolucyjne, futurystyczne wzornictwo, które dostarcza wygodnego i interaktywnego doświadczenia.

Jak widać hotele już od pewnego czasu nie stanowią czysto funkcjonalnego miejsca tylko do „przenocowania” gości w trakcie ich prywatnych lub służbowych podróży. Hotel oprócz miejsca będącego przestrzenią do zorganizowania eventu rozwija się w miejsce komunikacji, miejsce multimedialne czy nawet w miejsce rekreacji lub kulinarnej rozkoszy. Wymagania i potrzeby gości nocujących w hotelach stale rosną i zapewne nigdy się to nie zmieni. Aby być na bieżąco trzeba stale śledzić trendy a czasem wręcz je kreować ale przede wszystkim współpracować z obiektami i przekazywać im swoje potrzeby i spostrzeżenia, gdyż na sukces eventu oprócz sprawnego planowania i zarządzania bardzo duży wpływ ma właśnie wybór odpowiedniej lokalizacji.

 

Artykuł ukazał się w grudniowym Magazynie Event Manager News – ”Palcem po mapie – wybieramy lokalizację” Materiał napisany na podstawie informacji prasowej oraz osobistego uczestnictwa w konferencji Hotel Trends Poland


Podziel się

Napisz odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

code